سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهانه
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

   درباره تاریخ تشکیل بسیج دانش آموزی و فلسفه وجودی آن توضیح دهید؟

- در واقع بسیج دانش آموزی همزمان با تشکیل بسیج، شکل گرفت اما کار اصلی خود را یک سال بعد از فرمان تشکیل بسیج مردمی به دستور امام خمینی (ره) آغاز کرد در آن زمان جمع آوری کمک‌های مردمی، اعزام دانش آموزان به جبهه، برگزاری یادمان شهدا مدارس، برگزاری نمایشگاه‌های نظامی و  فرهنگی، عضوگیری از جوانان و ... از فعالیتهای مختلف بسیج دانش آموزی بود که تا پایان جنگ ادامه داشت. در سال 71 به‌دنبال توسعه فعالیت بسیج در سطح مدارس، توافق نامه‌ای بین فرماندهی وقت بسیج دانش آموزی و وزیر وقت آموزش و پرورش صورت گرفت تا فعالیت‌های جدی‌تر و گسترده‌تری انجام گیرد. سال 75 که ماده واحده تشکیل، تقویت و توسعه بسیج دانش آموزی در مجلس به تصویب رسید و 8 آبان، سالروز شهادت حسین فهمیده روز بسیج دانش آموزی نام گرفت از آن تاریخ تا به حال بسیج دانش‌آموزی مدارس راهنمایی و دبیرستان در قالب بسیج پویندگان و بسیج پیشگامان و در برخی مدارس ابتدایی در قالب میدان بسیج فعالیت می‌کند. اما فلسفه وجودی بسیج دانش آموزی به عنوان بزرگترین تشکل سازمان یافته دانش آموزان کشور که بیش از چهار میلیون نفر عضو و در بیش از 53 هزار مدرسه راهنمایی و متوسطه سراسر کشور گسترش دارد شعبه ای از همان فلسفه وجودی بسیج است که دفاع همه جانبه از انقلاب و دستاوردهای انقلاب اسلامی مهمترین هدف آن است. دفاعی که باید با تمامی قوا علیه دسیسه ها، مبانی فکری و توطئه های فرهنگی غرب چنان صورت گیرد که هم دشمنان خدا و هم دشمنان ملت ایران را بترساند.

·     جایگاه و نقش بسیج دانش آموزی را در چشم انداز بیست ساله نظام چگونه ارزیابی می کنید.

- نیروی جوان در دنیای امروز بزرگترین سرمایه برای تمامی دولتها بخصوص ملتهای جوان است. برای رسیدن به چشم انداز بیست ساله نظام، وظیفه و در کل نقش بسیج دانش آموزی با رسالتهای تشکیل آن هم سو و هم طراز است و آن عبارت از: 1. حضور فعال و تعیین کننده دانش آموزان در حفظ، توسعه و تعمیق انقلاب اسلامی، 2. گسترش و نهادینه سازی فرهنگ و تفکر بسیجی بین دانش آموزان، جوانان و نوجوانان کشور اسلامی 3. تشکیل بخشی از ارتش بیست میلیونی، مشارکت در دفاع همه جانبه از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن 4. کمک به نظام آموزش کشور با بالا بردن توان علمی دانش آموزان بسیجی 5. کمک موثر به افزایش کارآمدی نظام تربیتی کشور 6. ترویج و تعمیق فرهنگ و تفکر بسیجی، تقویت روحیه همیاری و مسئولیت پذیری و حمایت از هویت دینی و ملی.

 پیشرو بودن در تلاش و کوشش، تهذیب و تحصیل و آزاداندیشی و عدالت خواهی است. که تحقق هر کدام از این اهداف گامی بلند بسوی رسیدن به اهداف بیست ساله نظام است.

·    اما ویژگی سرمایه های انسانی موجود در بسیج دانش آموزی نسبت به سایر ارگانها در چیست؟

- بسیج دانش آموزی با برخورداری از دانش آموزان داوطلب با انگیزه، امیدوار، آگاه و هوشیار که دینداری و پایداری به ارزشهای اسلامی و انقلابی و ولایت مداری و آرمان خواهی از بارزترین صفات حسنه آنهاست و با داشتن سازمانی قانونمند، منسجم، منعطف و پویا ، در کلیه سطوح و واحدهای آموزشی سراسر کشور و با دسترس داشتن قابلیت ها و ظرفیتهای مناسب برای حضور فعال و اثربخش در عرصه های فرهنگی، دفاعی، امنیتی، علمی، آموزشی، سیاسی و سازندگی و ... در میان سایر ارگانها و اقشار بسیج دارای پتانسیل بیشتر و در نتیجه ویژگی منحصر به فردی است که استفاده از این پتانسیل می تواند نتایج بزرگی را هم در پی داشته باشد.

·     درباره رویکردها و برنامه های سازمان بسیج دانش آموزی توضیح دهید.

- برنامه های سازمان بسیج دانش آموزی در ده عنوان 1) ارتقا معرفت دینی و اخلاقی اعضا 2) تقویت بنیه علمی، تحصیلی و پرورش استعداد و توجه به نخبگان 3) ارتقا بصیرت سیاسی و اجتماعی دانش آموزان 4) توسعه و تقویت فعالیتهای فرهنگی، هنری اعضا 5) حفظ و ترویج ارزشهای دفاع مقدس، روحیه ایثار و شهادت طلبی و آمادگی دفاعی 6) ورزش، تندرستی و آمادگی جسمانی 7) ارتقا دانش و مهارتهای مدیریتی و سازمانی 8) افزایش حفظ و انسجام سازمانی و توسعه سازماندهی 9) نشر، تبلیغ و توسعه عرصه های اطلاع رسانی 10) غنی سازی اوقات فراغت با توسعه عرصه های سازندگی و مهارت پروری در طول سال تحصیلی و ایام تابستان که قسمتی از آنها در دورن مدرسه و بخشی دیگر خارج از مدرسه انجام می شوند.

·     تاکنون چه آموزشها و خدمات علمی از طریق بسیج دانش آموزی به دانش‌آموزان ارائه شده است؟

- در زمینه آموزش، بسیج دانش آموزی تاکنون موفق به برگزاری آموزش طرح معرفت با شرکت بیش از 100 هزار نفر، طرح ولایت دوره های هفت روزه با شرکت بیش از 33 هزار نفر، آموزش مقدماتی با شرکت بیش از 400 هزار نفر و آموزش عرضی و توجیهی با شرکت بیش از 45 هزار دانش آموز در سراسر کشور شده است اما در بخش خدمات علمی نیز تاکنون بیش از 180 هزار داوطلب کنکور در کنکورهای آزمایشی بسیج دانش آموزی شرکت کرده اند. همچنین برگزاری المپیادهای علمی بسیج با شرکت 30 هزار نفر، برگزاری مسابقات گروهی علمی با حضور 85 هزار نفر و آزمونهای فنی و حرفه ای با شرکت 30 هزار نفر و چاپ و توزیع پیک مشاور در 500 هزار جلد از مهمترین اقدامات سازمان بسیج دانش آموزی است.

·    چه اقدامات و برنامه هایی را در زمینه فرهنگی انجام داده یا در دست انجام دارید؟

- در بخش فرهنگی که مهمترین سیاست گزاریهای بسیج دانش آموزی در آن تحقق می یابد ما با برگزاری اردوها در قالب اردوهای راهیان نور و اردوهای فرهنگی، تربیتی یک روزه، اردوهای رزمی پیشگامان بسیج ، برگزاری یادواره شهید فهمیده و شهدای دانش‌آموز به منظور بزرگداشت یاد و خاطره دانش آموزان شهید و شناسایی و معرفی اسوه های مقاومت و ترویج حماسه آفرینی های دوران دفاع مقدس در سطح حوزه ها و استان های کشور به احیا فرهنگ ایثار و شجاعت و روحیه سلحشوری و دشمن شناسی و دشمن ستیزی در نسل جوان می پردازیم.

همچنین با برگزاری جشنواره سرود بسیج دانش آموزی به نام «نغمه عشق» از هنر به عنوان ابزاری زیبا و موثر در توسعه و ترویج فرهنگ و تفکر بسیجی و ارزشهای دفاع مقدس استفاده می کنیم و تا کنون توانسته ایم 8 آلبوم سرود نغمه عشق و بیش از 50 سرود دانش آموزی را تولید کرده و مورد استفاده دانش آموزان بسیجی قرار دهیم.

برگزاری مسابقات قرآن و عترت از مدرسه تا مرکز در چهار رشته حفظ، قرائت، درک مفاهیم، اذان و بخش عترت با محوریت نهج البلاغه و ادعیه از دیگر اقدامات ما در نشر فرهنگ اسلامی و قرآنی و نفوذ قرآن در میان جوانان است که سالانه بیش از 480 هزار دانش آموز در این مسابقات شرکت می کنند و همه ساله بیش از 200 هزار نسخه کتاب در سال تالیف، چاپ و توزیع می شود که طی مناسبت های مختلف در طول سال مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین اجرای طرح ولایت بسیج دانش آموزی با هدف تعمیق معرفت و بصیرت دینی اعضا و حضور فعال و موثر آنان در صحنه های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور از مهمترین برنامه های سالانه بسیج دانش آموزی است که هر ساله هزار و صد نفر از نخبگان علمی، فرهنگی، قرآنی و ورزشی در این طرح شرکت کرده و بیش از 33 هزار دانش آموز بسیجی به مدت 7 روز از برنامه‌های متنوع آموزشی، معرفتی، بصیرتی و مهارتی در مکانهای مفرح و با نشاط استفاده می کنند.

اما حضور با شکوه و آگاه 3 میلیون دانش آموز در تجمعهای سیاسی و اجتماعی در قالب فریاد پایداری در حمایت از اهداف نظام اسلامی و با انزجار از استکبار وجه دیگری از حضور دانش آموزان بسیجی را در عرصه دفاع از انقلاب و حمایت از مظلوم نشان می‌دهد.

برگزاری طرح میثاق با هدف غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در تابستان مانند مرمت و زیباسازی مدارس، کاشت نهال، کلاسهای آموزشی و عرصه‌های مختلف سازندگی و ... از دیگر برنامه های فرهنگی بسیج دانش آموزی است.

·     و در بخش تربیت بدنی

- سازمان بسیج دانش آموزی در بخش تربیت بدنی با برگزاری مسابقات ورزشی قهرمانی از مدرسه تا مرکز، برگزاری کوهپیمایی خواهران پوینده و پیشگام و دو همگانی رهروان شهدا را عملی کرده اند.

·    با توجه به اینکه فکر جوان، انگیزه ها و خواسته‌های نو و بدیع را به همراه دارد از وجود فکر جوان دانش آموزان بسیجی چگونه استفاده می کنید؟

- بسیج دانش آموزی با تشکیل شورای اندیشه یاران و با هدف بهره مندی از افکار و اندیشه های دانش آموزان بسیجی در عمق بخشی، بالا بردن کیفیت، تنوع و جذب مخاطب در فعالیتهای بسیج دانش آموزی سعی دارد با مشورت کردن با جوانان و شخصیت بخشیدن و تکامل قوای ادراکی آنها فاصله میان اندیشه برنامه ریزی در ستاد و تدابیر اجرایی در صف را به حداقل برساند زیرا برنامه های ما نشاط آوری، نوآوری و مخاطب‌پسندی است.


[ یکشنبه 88/10/6 ] [ 10:0 عصر ] [ فاطمه ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

وقتی ناامید شدی به یاد بیار کسی رو که تنها امیدش تویی وقتی پر از سکوت شدی به یاد بیار کسی رو که به صدات محتاجه وقتی دلت خواست ازغصّه بشکنه به یاد بیار کسی رو که توی دلت یه کلبه ساخته
موضوعات وب
آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 18
کل بازدیدها: 360647
گروه مترجمین ایران زمین
Susa Web Tools
SusaWebTools